Welkom. Foto's. Reizen. Techniek. Te Koop. De auto's. Links. Gastenboek.

© 2013   Land Rover Fun    Ontworpen door :  A. Kuijt    E-mail: info@andrekuijt.nl    Last update:1 Januari 2013

Land Rover TD5 toerenteller installeren.


Ik heb een toerenteller van Land Rover speciaal voor de TD5 ingebouwd in een Defender 110 met TD5 motor. Het mooie van deze toerenteller is dat hij in het oorspronkelijke gat van het klokje past en mooi gelijk is met de andere klokjes.


Je begint met het los halen van het dashboard zodat je bij de klokjes kan komen. Als je erbij bent dan haal je het stekkertje achterop het klokje los.


Wanneer je dit stekkertje los hebt dan kun je de plastic ring die het klokje op zijn plek fixeert helemaal los draaien. Nu kun je het klokje uit het paneel nemen.


Steek nu de toerenteller door het gat en schroef de plastic ring achterop de toerenteller en fixeer deze in het gat. Wel even kijken of hij recht in het gat zit, voordat je hem vastdraait.


Hoe gaan we hem nu aansluiten?


De toerenteller heeft 5 aansluitingen.

2 aansluitingen voor het lampje. (Ik heb deze afgetakt van het lampje op de tempratuur meter)

1 die aangesloten moet worden op een plus die power heeft op het moment dat het contact aanstaat. (dus niet de plus van het klokje wat je

er net uitgehaald hebt hier staat continue stroom op.)

1 op de aarde (hier kun je wel de aarde van het klokje voor gebruiken.)

1 voor het signaal. Dit signaal komt van de ECU box onder de passagiers stoel vandaan.

Op de zilveren box (ECU) heb je 2 grote stekkers. Wij gaan gebruik maken van de grote zwarte stekker.


De zwarte stekker heeft 3 rijen aansluitingen. Boven, midden en onder. De 6de aansluiting in de midden rij met label #19 is het signaal. Controleer of hier een draad op zit, zo ja kijk naar de kleur en probeer die terug te vinden in het dashboard. Zo niet dan moet er een draad getrokken worden van aansluiting #19 naar de toerenteller. Doe dit eerst even buiten om naar de toerenteller en start de motor eens om te kijken of het daadwerkelijk de goede aansluiting is. Wanneer dat het geval is de signaal draad netjes wegwerken naar  het dashboard toe en de boel weer dicht maken.


Nu een test ronde als het goed is werkt alles naar behoren. Weer een klus geklaard.