© 2013 Land Rover Fun Ontworpen door : A. Kuijt E-
Hier ga ik proberen te beschrijven hoe het vervangen van een cilinderkop van een TD5 motor in zijn werk gaat.
In dit specifieke geval gaat het over een Discovery TD5 van 2000 welke koelwater lekkage had maar waar niet duidelijk kon worden vastgesteld waar het water heen ging. Maar deze beschrijving is in principe voor alle TD5 motor van Land Rover te gebruiken.
Voordat je begint zorg dat je iets van een vrije plek op de werkbank hebt waar je spullen die van de motor afkomen neer kan leggen of zet een tafel bij de auto neer waar je spullen neer kan leggen dit werkt wel zo makkelijk.
1-
de motorkap en dan kan je hem er zo aftillen.
2-
3-
In mijn geval wilde deze plug er niet uit en heb ik de slang klem die het dichtste bij zat los gehaald en de slang eraf
genomen en leeg laten lopen in een grote lekbak.
4-
5-
6-
7-
8-
(LRT-
te blokkeren en daarna een sleutel op de moer gezet om de fan los te kunnen draaien rechtse draad.
9-
10-
vast naar de zijkant.
11-
AAP & IAT sensor, temperatuur sensor )
12-
13-
14-
15-
16-
17-
18-
19-
20-
21-
22-
23-
gekleurde schakels het merkteken in het midden hebben. (plaatje 7)
24-
25-
26-
de motor. (Plaatje 10)
27-
28-
29-
van de nokkenas met een beetje bewegen zou hij wel los moeten komen.
30-
31-
32-
smeerolie kanalen komen. Zorg dat alle pakking resten die nog op het blok aanwezig zijn eraf zijn. Check de
zuigers op beschadigingen. Check de koelwater kanalen.
Nu komt het. Heb je kunnen constateren waar de lekkage vandaan kwam. Is de kop inderdaad lek of heb je kunnen constateren dat de koppakking stuk was. Wanneer de het inderdaad de kop was dan zul je op zoek moeten naar een andere dan wel een nieuwe. Is het alleen de pakking geweest dan goed kijken welk type pakking er tussen zat. Dit is te zien aan de hoeveelheid gaatjes in de pakking. 1,2 of 3 het aantal gaatjes staat dan weer voor de dikte van de pakking. Kijk ook gelijk naar de paspennen welke de kop op zijn plek geleiden. Dit is bij de eerste serie TD5’s waren dit plastic paspennen. Wanneer dat bij jou ook zo is zorg dan dat je deze gelijk vervangt voor stalen paspennen.
NOTE: De kop van een TD5 kan en mag niet bewerkt worden. (hier zijn de tolerantie's te klein voor.)
Hier volgt het verhaal van het monteren van een cilinderkop.
Vervangen cilinder kop van een TD5
Plaatje 1
Plaatje 2
Plaatje 3
Plaatje 4
Plaatje 5
Plaatje 6
Plaatje 7
Plaatje 8
Plaatje 9
Plaatje 10
Plaatje 11
Ons Huis |
Mijn werk |
Filmpjes |
Foto album LRCH Heerde 2013 |
Reisverslag Portugal Marokko |
Reisverslag Wales voorjaar 2009 |
Reisverslag Schotland 2009 |
Toerenteller TD5 inbouwen |
Brandstof pomp TD5 discovery |
Vervangen cilinderkop TD5 |
Installeren ARB airlockers |
Motoren |
Plaatwerk |
Land Rover diverse |
Niet Land Rover |
Defender 110 HT 200tdi |
Discovery 3 |
Land Rover 110 |
Land Rover 90 |
Land rover 110 1986 |