Welkom. Foto's. Reizen. Techniek. Te Koop. De auto's. Links. Gastenboek.

© 2013   Land Rover Fun    Ontworpen door :  A. Kuijt    E-mail: info@andrekuijt.nl    Last update:1 Januari 2013

Hier ga ik proberen te beschrijven hoe het vervangen van een cilinderkop van een TD5 motor in zijn werk gaat.

In dit specifieke geval gaat het over een Discovery TD5 van 2000 welke koelwater lekkage had maar waar niet duidelijk kon worden vastgesteld waar het water heen ging. Maar deze beschrijving is in principe voor alle TD5 motor van Land Rover te gebruiken.


Voordat je begint zorg dat je iets van een vrije plek op de werkbank hebt waar je spullen die van de motor afkomen neer kan leggen of zet een tafel bij de auto neer waar je spullen neer kan leggen dit werkt wel zo makkelijk.


1- Verwijder eerst de motor kap anders zit deze de hele tijd in de weg. Haal de 4 boutjes los van de scharnieren in       

   de motorkap en dan kan je hem er zo aftillen.

2- Haal de accu los.

3- Drain het volledige koelwatersysteem, door de drain plug onderin de slang te verwijderen.(zie plaatje 1)

   In mijn geval wilde deze plug er niet uit en heb ik de slang klem die het dichtste bij zat los gehaald en de slang eraf

    genomen en leeg laten lopen in een grote lekbak.








4- Haal de plastic afdek kap van de motor.

5- Begin nu met het loshalen van de carter ontluchting welke zit aangesloten op het kleppen deksel.

6- Haal nu alle 13 bouten waarmee het kleppendeksel vastzit los en verwijder het kleppen deksel.

7- Maak de 3 boutjes van het hitteschild over de turbo los. Haal deze weg. Plaatje 2

8- Verwijder de visco fan aan de voorzijde van de motor. In principe heb je hier speciaal gereedschap voor nodig     

    (LRT-12-093 en de LRT-12-094) plaatje 3) dit hadden wij niet we hebben een wringijzer gebruikt om de poulie     

    te blokkeren en daarna een sleutel op de moer gezet om de fan los te kunnen draaien rechtse draad.

9-  Haal nu de smeerolie leiding van de turbo los.

10- Nu kun je de 3 bouten die de turbo met het uitlaat manifold verbinden loshalen.Haal nu de turbo los en bind hem

      vast naar de zijkant.

11- Haal nu alle multi stekkers los die in de weg zitten. ( Compressor, MAF sensor,Turbocharger waste gate,

      AAP & IAT sensor, temperatuur sensor )








12- Haal nu de 2 boutjes los ( zie plaatje 4 ) die de kabelboom fixeert aan de kop.

13- Haal nu ook de 4 stekkers op de gloei bougies en de MAP sensor op het inlaatmanifold los.

14- Haal nu de kabelboom uit de weg zodat hij niet in de weg zit tijdens de/monteren

15- Neem de vacuüm slangetjes van de EGR los. (zie plaatje 5)

16- Haal nu de slangen van de brandstof koeler onder het inlaatmanifold los.

17- Los nu de slangklem van de luchtinlaat bij de EGR en haal de slang los.

18- Maak nu de olieleiding van de kop naar de vacuumpomp los.

19- Haal nu de 2 bouten van de dynamo support beugel los.

20- Maak nu de clips van de EGR pijp los deze loopt voor de kop langs.

21- Haal nu de koelwater / kachel slangen los die nog aan de kop vastzitten. (Plaatje 6)

22- Maak nu de 2 bouten en moeren los die de timing chain cover met de kop verbinden. (plaatje 6)








23- Draai nu de motor (met de klok mee) door een sleutel op de krukas te zetten en  draai net zover dat de 2

      gekleurde schakels het merkteken in het midden hebben. (plaatje 7)

24- Plaats nu de speciale tool LRT-12-058 in de nokkenas (plaatje 8)

25- Plaats nu de speciale tool LRT-12-158 in de krukas via bellhousing. Dit is dus onder de auto. (plaatje 9)










26- Maak nu de ketting spanners los. Deze zit aan de linkerkant van de kop. Gezien vanaf de voorkant van

      de motor. (Plaatje 10)

27- Maak nu ook de bout los die de ketting geleider vasthoudt. Deze zit aan de voorkant van de kop. (plaatje 10)

28- Haal nu de afdek dop van de voorkant van de kop. (plaatje 10)

29- Nu kun je de 3 boutjes los halen die het tandwiel aan de nokkenas verbinden. Maak ook gelijk het tandwiel los

       van de nokkenas met een beetje bewegen zou hij wel los moeten komen.

30- Nu kun je de kopbouten los halen volgens de aangegeven volgorde. (plaatje 11)

31- Nu alles los is kan de kop eraf gehaald worden.

32- Wanneer de kop eraf is kan het grote schoonmaken beginnen.(pas op dat er geen resten in de koel kanalen en

       smeerolie kanalen komen. Zorg dat alle pakking resten die nog op het blok aanwezig zijn eraf zijn. Check de

       zuigers op beschadigingen. Check de koelwater kanalen.


Nu komt het. Heb je kunnen constateren waar de lekkage vandaan kwam. Is de kop inderdaad lek of heb je kunnen constateren dat de koppakking stuk was. Wanneer de het inderdaad de kop was dan zul je op zoek moeten naar een andere dan wel een nieuwe. Is het alleen de pakking geweest dan goed kijken welk type pakking er tussen zat. Dit is te zien aan de hoeveelheid gaatjes in de pakking. 1,2 of 3 het aantal gaatjes staat dan weer voor de dikte van de pakking. Kijk ook gelijk naar de paspennen welke de kop op zijn plek geleiden. Dit is bij de eerste serie TD5’s waren dit plastic paspennen. Wanneer dat bij jou ook zo is zorg dan dat je deze gelijk vervangt voor stalen paspennen.

NOTE: De kop van een TD5 kan en mag niet bewerkt worden. (hier zijn de tolerantie's te klein voor.)





Hier volgt het verhaal van het monteren van een cilinderkop.

Vervangen cilinder kop van een TD5

Plaatje 1

Plaatje 2

Plaatje 3

Plaatje 4

Plaatje 5

Plaatje 6

Plaatje 7

Plaatje 8

Plaatje 9

Plaatje 10

Plaatje 11